De Vlaamse regering, minister-president Kris Peeters op kop, heeft ongetwijfeld de beste bedoelingen om een stabiel ondernemers- en investeringsklimaat te creëren in Vlaanderen, daar ben ik ten stelligste van overtuigd, maar alle goede bedoelingen ten spijt gaat de Vlaamse regering nog eens extra adviserende overheidsorganen installeren om belangrijke investeringsprojecten te versnellen. Dat is niet de juiste weg om vergunningsprocedures sneller te laten verlopen. De Vlaamse regering moet de regelneverij bij de wortel aanpakken in plaats van extra overheidsorganen in het leven te roepen. Dat is de reactie van Vlaams parlementslid Ivan Sabbe op de beslissing van de Vlaamse regering om de tubo te zetten in een aantal investeringsprojecten.
Om belangrijke investeringsprojecten te versnellen richt de Vlaamse regering een Cel Vlaamse en strategische investeringsprojecten (VIP) op die projecten actief moet begeleiden. Om een einde te maken aan dossiers, die geblokkeerd raken door tegengestelde adviezen, komt er per provincie ook een vergunningscommissie die moet zorgen voor geïntegreerde adviezen. De gouverneurs krijgen daarbij de rol van ‘turbomanager vergunningen’.
Dit is het zoveelste staaltje van aankondigingspolitiek in het vergunningenbeleid. De integratie van de stedenbouwkundige en milieuvergunning wordt al lang aangekondigd, maar de unieke omgevingsvergunning is nog steeds geen feit. Bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, de administratieve rechtbank als sluitstuk van de beroepsprocedure voor de stedenbouwkundige vergunning, stapelen de dossiers zich dan weer op en is het meer dan 2 jaar wachten op een uitspraak, doordat Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters in de eerste jaren van deze legislatuur nodeloos talmde om de noodzakelijke concrete maatregelen te nemen. En nu gaat men nog eens extra overheidsorganen oprichten om het eigen kluwen aan decretale regels te doorgronden en de regelneverij in Vlaanderen te overwinnen. Dat is kafka ten top.
Initiatiefnemers van grote bouw- of verkavelingsprojecten kunnen nu al, eens er een realistische projectstudie voorhanden is, verzoeken om een projectvergadering te organiseren met de vergunningverlenende overheid en de adviesverlenende instanties. De projectvergadering beoogt de procedurele afstemming tussen de betrokken organen en instanties en de bespreking van de eventueel nodig of nuttig geachte projectbijsturingen.
De afspraken die op projectvergaderingen worden gemaakt zijn achteraf niet juridisch tegenstelbaar, waardoor een projectvergadering veelal een maat voor niets is. Om effectief rechtszekerheid te creëren voor investeerders volstaat het dan ook om het verslag van een projectvergadering juridisch tegenstelbaar te maken. Met zo’n concrete maatregel kan je investeringsprojecten echt versnellen. Vlaanderen heeft geen nood aan turbomanagers, maar veel meer aan turbovereenvoudigingen. Enkel op die manier kan men de regelneverij in Vlaanderen verminderen en de doorlooptijd van investeringsprojecten korter maken.