Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag kan doen!

Schipdonkkanaal

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits liet zich gisteren – in de marge van de ondertekening van het samenwerkingsakkoord voor de havens – ontvallen dat zij nog voor de verkiezingen van 2014 een beslissing wil nemen in verband met de omstreden verbreding van het Schipdonkkanaal. “Het is al lang duidelijk dat er geen maatschappelijk noch politiek draagvlak is voor de verbreding van het Schipdonkkanaal. Waarom dan niet gewoon vandaag beslissen? De Vlaamse regering heeft geen enkele reden meer om nog langer te wachten met het schrappen van de verbreding en moet daarom volop inzetten op het opwaarderen van het bestaande binnenvaartnetwerk tussen Zeebrugge en Gent”, zo reageert Vlaams parlementslid Ivan Sabbe op het voornemen van minister Crevits om nog voor de verkiezingen van 2014 een beslissing te nemen over het Schipdonkkanaal.

De verbreding van het Schipdonkkanaal kadert in het ruimere project om het Scheldebekken te laten aansluiten op het Seinebekken. Er zijn echter nog minstens drie bottlenecks (op Frans grondgebied) om die aansluiting te kunnen realiseren:

  1. Tussen Compiègne en Cambrai zouden de Fransen een nieuw kanaal graven van 106 kilometer lang (Seine-Nord Europe). Frans minister van Transport Cuvillier heeft echter onlangs beslist om de huidige pps-procedure stop te zetten. Cuvillier wil het project Seine-Nord Europe nu in 1 jaar tijd compleet herzien, zowel financieel als technisch, maar het is nog maar de vraag wat de nieuwe Franse oplossing zal zijn.
  2. De rivier de Deûle – een zijrivier van de Leie net over de Belgische grens op grondgebied Frankrijk – is een belangrijke missing link in de verbinding van de Leie met het nieuwe Franse kanaal waarvan de aanbestedingsprocedure wordt herzien (zie punt 1).
  3. De bruggen in Frankrijk moeten worden verhoogd om containertrafiek met drie lagen mogelijk te maken. De haalbaarheidsstudie met betrekking tot het kanaal Seine-Nord Europe hield geen rekening met het feit dat schepen – door de beperkte hoogte van de bruggen over de bestaande Franse wateren – beperkt zijn tot twee lagen containers. De kost voor het verhogen van die bruggen duwt het kostenplaatje voor een rendabel kanaal Seine-Nord Europe verder de hoogte in.

Het ziet er niet meteen naar uit dat de Fransen werk zullen maken van de noodzakelijke maritieme investeringen op hun grondgebied, temeer omdat in Frankrijk de vrees leeft dat het nieuwe kanaal Seine-Nord Europe zou concurreren met de havens van Le Havre en Rouen ten voordele van Antwerpen.

Zo lang de Fransen geen klare wijn schenken over de maritieme investeringen op hun grondgebied, is een aansluiting van het Scheldebekken op het Seinebekken niet meer dan een utopie. Ook al zorgt Vlaanderen voor een opwaardering van zijn wateren, toch geraken schepen tot 4.500 ton niet vanuit Vlaanderen tot in Parijs als de voormelde drie bottlenecks niet worden aangepakt door de Fransen.

Waarom moet Vlaanderen dan investeren in een irreëel en megalomaan project als de verbreding van het Schipdonkkanaal wetende dat schepen tot 4.500 ton toch niet vanuit Vlaanderen tot in Parijs geraken?

Neem contact op met Ivan Sabbe en versterk de beweging van VoorU: samen bouwen aan een Vlaanderen waar werken loont en ondernemen beloond wordt. Uw stem en steun zijn de sleutels tot onze gezamenlijke vooruitgang.

Nabeschouwing verkiezingen 9 juni 2024

7 werven, 12 werken = 1900 euro voor elke burger

Open brief aan Bart De Wever (N-VA)