Schipdonkkanaal: Nieuwe estuaire binnenvaartverbinding tussen Zeebrugge en Duisburg

Schipdonkkanaal

Op dit ogenblik varen er drie
estuaire schepen tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland: de Amberes, de
Tripoli en de Deseo. Die schepen zijn omgebouwd, zodat ze ook op zee kunnen
varen. Eind deze week starten de bedrijven PortConnect – een dochterbedrijf van
het Zeebrugse havenbedrijf MBZ – en H&S Container Line met een wekelijkse
overzeese binnenvaartverbinding tussen Zeebrugge en
Duisburg.


Ivan Sabbe, Vlaams parlementslid
LDD: “De verdere uitbouw van de estuaire vaart is een onderdeel van een
totaaloplossing voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge. De estuaire
dienst opgestart door PortConnect en H&S Container Line en verzekerd door
het schip MS Tripoli, valt dan ook alleen maar toe te juichen! Het is een bewijs
dat de estuaire vaart – samen met de aanleg van 2 extra spoorlijnen – een
volwaardig alternatief is voor het megalomane project van de verbreding van het
Schipdonkkanaal.”

Joachim Coens – de gedelegeerd
bestuurder van MBZ – geeft aan dat “het een belangrijke stap is voor PortConnect
om estuair op de Rijn te varen”.

Sabbe: “Het verheugt me dat de heer
Coens het belang van de estuaire vaart onderkent. Het is in dat opzicht echter des te
opmerkelijker dat de heer Coens – in de discussie rond de verbreding van het
Schipdonkkanaal – het belang van de estuaire vaart als alternatieve en
realistische deeloplossing voor de ontsluiting van de Zeebrugse haven
minimaliseert, maar misschien heeft de heer Coens eindelijk het licht
gezien.”

Neem contact op met Ivan Sabbe en versterk de beweging van VoorU: samen bouwen aan een Vlaanderen waar werken loont en ondernemen beloond wordt. Uw stem en steun zijn de sleutels tot onze gezamenlijke vooruitgang.

Nabeschouwing verkiezingen 9 juni 2024

7 werven, 12 werken = 1900 euro voor elke burger

Open brief aan Bart De Wever (N-VA)