Op dit ogenblik varen er drie
estuaire schepen tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland: de Amberes, de
Tripoli en de Deseo. Die schepen zijn omgebouwd, zodat ze ook op zee kunnen
varen. Eind deze week starten de bedrijven PortConnect – een dochterbedrijf van
het Zeebrugse havenbedrijf MBZ – en H&S Container Line met een wekelijkse
overzeese binnenvaartverbinding tussen Zeebrugge en
Duisburg.
Ivan Sabbe, Vlaams parlementslid
LDD: “De verdere uitbouw van de estuaire vaart is een onderdeel van een
totaaloplossing voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge. De estuaire
dienst opgestart door PortConnect en H&S Container Line en verzekerd door
het schip MS Tripoli, valt dan ook alleen maar toe te juichen! Het is een bewijs
dat de estuaire vaart – samen met de aanleg van 2 extra spoorlijnen – een
volwaardig alternatief is voor het megalomane project van de verbreding van het
Schipdonkkanaal.”
Joachim Coens – de gedelegeerd
bestuurder van MBZ – geeft aan dat “het een belangrijke stap is voor PortConnect
om estuair op de Rijn te varen”.
Sabbe: “Het verheugt me dat de heer
Coens het belang van de estuaire vaart onderkent. Het is in dat opzicht echter des te
opmerkelijker dat de heer Coens – in de discussie rond de verbreding van het
Schipdonkkanaal – het belang van de estuaire vaart als alternatieve en
realistische deeloplossing voor de ontsluiting van de Zeebrugse haven
minimaliseert, maar misschien heeft de heer Coens eindelijk het licht
gezien.”